Op de fantastische locatie Oldruitenborgh in het hartje van de oude vissersstad Vollenhove, voormalig toevluchtsoord van vele Schoklandbewoners na de ontruiming, hebben wij Schokkernazaten de 26e jaarvergadering van onze vereniging gehouden op 1 september. Het voltallige bestuur mocht ruim 100 deelnemers welkom heten en zoals gewoonlijk was dit weer een feest van herkenning.

Bij de koffie werden wederzijdse begroetingen uitgewisseld en herinneringen opgehaald tot om tien uur het officiële gedeelte van de jaarvergadering begon.  De voorzitter had het tempo er goed in en ook de penningmeester had een grote invloed op het geheel omdat alle bloemen die uitgereikt werden de zelfde bos waren en dat is pas zuinig beleid.
Na de vergadering heeft de heer Schokker, eigenaar van het hotel-restaurant Oldruitenborgh, ons meegenomen in de geschiedenis van het landgoed en verteld hoe hij het heeft verkregen en met veel moed in stand houdt. Naast dominee  - iets wat hij nog steeds als invaller praktiseert in diverse gemeenten - is hij nu horecaman in de stijlvolle ambiance van een schitterend landgoed en omliggende tuinen. Dat een dergelijk bezit niet zo eenvoudig te beheren is kon je ondanks zijn grote optimisme tussen de regels door horen.
Wij zijn er op deze prachtige dag fantastisch ontvangen en verzorgd en konden genieten van de gastvrijheid die werd geboden tijdens en na de borrel en een  lunch van heel originele broodjes met een perfecte soep, alles op het buiten terras geserveerd, zonovergoten en  een lekkere temperatuur.
Deze dominee/kastelein met zijn landgoed is het onthouden waard als er iets te vieren is op niveau.
Een inleidende lezing over Vollenhove werd gegeven door  iemand van het CultuurHistorisch Centrum, die ons  wegwijs maakte in het historische en hedendaagse Vollenhove en haar gebruiken.

Daarna was het geen straf om op eigen initiatief Vollenhove in te trekken en te genieten van deze oude stad aan de voormalige Zuiderzee, nauw verbonden met ander vissersplaatsen als Blokzijl –Kampen - Elburg enz. Een gezellige haven, maar ook de winkelstraten waar op iedere gevel en deur wel een naam van Schokkeroorsprong prijkt, geeft al snel het gevoel van er bij horen en thuiskomen, kortom een gezellige stad met karakter. Daarbij nog het schitterende weer, wat wil je nog meer.
Muziek natuurlijk, en wel openluchtmuziek met het Zeebodemkoor Ens van William Vercraye in de tuin en op het terras onder het genot van een drankje. Alle ballades en shantysongs passeerden en werden uit volle borst en veel overtuiging mee gezongen.

Na dat we nog koffie en een broodje voor de terug reis konden gebruiken en  daarbij een laatste uithaal van het voortreffelijke orkest/koor kregen konden we terug zien op een zeer geslaagde Schokkerdag.

Een dankbare deelnemende nazaat in Schokker Erf 83a, juni 2013