Met z’n allen naar Blokzijl. Het beloofde een gezellige dag te worden en dat is ook gelukt. Bestuursleden Gerard Corjanus en Ine Koridon hadden er alles aan gedaan om het de leden naar de zin te maken. Dat konden ze natuurlijk niet alleen. Met hulp van de overige bestuursleden, eigenaar en medewerkers van Multifunctioneel centrum De Ploats en de weergoden werd 4 september een geslaagde dag.

Ruim 180 leden, Schokker nazaten met partner of familie waren naar Blokzijl gekomen voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering en het geboden programma.
Uit alle windstreken kwamen ze. Met eigen auto of met openbaar vervoer. Wat voor een aantal leden niet geheel vlotjes verliep omdat de busverbindingen kort voor de Schokkerdag gewijzigd waren. Maar het bedierf gelukkig de gezellige sfeer niet. Na een kopje koffie met ‘Blokzijliger’ koek werd de algemene ledenvergadering gehouden, waarbij de penningmeester Willem van Eerde na zes jaar als bestuurslid aftrad en de heer Jan de Wit verwelkomt werd als zijn opvolger.
Bert Diender, algemeen bestuurslid, was eveneens aftredend en niet herkiesbaar. Voor hem werd echter geen vervanging gevonden dus hebben we een vacature. Gezocht wordt dan ook naar een bestuurslid met redactionele vaardigheden die het Schokker Erf Nieuws onder zijn of haar hoede kan nemen. Als u hierover meer informatie wilt dan kunt u contact opnemen met de secretaris.

Vervolgens trad raadslid J.J.D.Corjanus (Steenwijkerland) voor het voetlicht om de Schokkers welkom te heten in Blokzijl. Met veel plezier werd naar zijn woorden geluisterd, er werden anekdotes verteld en zelfs het Kamper dialect was hem niet vreemd. Uiteindelijk blijkt heer Corjanus zelf een Schokker te zijn, geen wonder dus!
Het terras was open en men kon zelfs terecht op een ‘hangplek voor ouderen’. Ook hiervan werd dankbaar gebruik gemaakt. Het was heerlijk buiten, een borreltje en een biertje ging er prima in!

Binnen in de Ploats was een ruimte ingericht waar de film van de Herbegraving Schokkervoorouders (mei 2003) in première ging. Met veel kunst en vliegwerk was het nog gelukt om de vuile banden te monteren en een compilatie te maken. De beelden zijn op video en dvd gezet en te koop voor leden en niet-leden. (voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de voorzitter Jan Diender).

Er werd dankbaar gebruik gemaakt van de vele fotoboeken die klaar lagen. Menigeen vond nog een oud prentje van zijn of haar grootmoeder of overgrootvader. Er was gelegenheid om boekjes te kopen en uiteraard volop gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over afkomst en het voormalige eiland Schokland. Het is perslot van rekening eigenlijk ook een jaarlijks terugkerende reünie.
Een perfect verzorgde koud en warm buffet zorgde tussen de middag voor de versterking van de inwendige mens. Dankzij de gastvrijheid en de vriendelijke bediening liep alles op rolletjes.

Na de lunch konden de Schokkers hun eigen gang gaan, met een tweetal gidsen mee Blokzijl onveilig maken, of gezellig blijven waar ze waren om in de fotoboeken te duiken of de videoband te bekijken. De tijd vloog zodoende om.

Rond 16.00 uur kwamen ‘de Koopmansvrouwen’ een optreden verzorgen.Dirigent op oprichter van het koor, Lucie de Lange was verhinderd wegens een optreden elders in het land maar haar moeder (een van de oudste koorleden) was een prima vervanger. Met veel plezier brachten zij hun liedjes waarbij ze zo nu en dan ondersteund werden door de koorleden van het Schokkerkoor die (incognito) aanwezig waren en de overige Schokkers.
Het gezamenlijk gezongen: ‘Vaarwel Schokland’ viel echter, onder grote hilariteit, in het welbekende water. Maar ook dat mocht de pret niet drukken.
De warme hapjes vonden (ondanks de goed verzorgde lunch) gretig aftrek evenals de versnaperingen in de glazen.
Janny Rieff-Grootjen trad nog even voor het voetlicht om haar programma ‘Het mooiste plekje van Nederland’ te promoten en natuurlijk moest er ook met haar gezongen worden. Want: Schokkers zijn zangers!

Ter afsluiting werd een kopje koffie geschonken en een broodje geserveerd en werd afscheid genomen, de jaarlijkse Schokkerdag zat er weer op.
Alle medewerkenden aan deze geslaagde Schokkerdag bedankt!

Ine Koridon, Schokker Erf 55A, maart 2004