Voor de derde maal achtereen gingen we de boot in, nu met Harry en Jenny van Dijk uit Sneek. Met hun partyschip ‘Waterpoort’, dat voldoende ruimte voor ons gezelschap heeft, voeren we van Lemmer naar Sneek door het prachtige merengebied in Friesland. Er waren 90 aanmeldingen, de meeste van degenen die eerder al meegingen.
De vaarroute: Lemmer uit via de Zijlroede, Langesloot, Sloten, Slotermeer, Woudsend, Heegermeer, Osingahuizen, Sneek. Daar bleven we een uur liggen en konden we de benen strekken. Terug ging het door de Houkesloot, Prinses Margrietkanaal, Koevordermeer, Grote Brekken, terug naar Lemmer.

Onderweg vond onze Algemene Ledenvergadering plaats, waarvan u het verslag binnenkort aantreft opo het besloten ledengedeelte van deze website. We namen daarbij afscheid als bestuurslid van Cor Corjanus, na acht jaar trouwe dienst. De vorig jaar afgetreden voorzitter Theo Grootjen werd benoemd tot lid van verdienste.

Daarna werd het diner geserveerd en konden we onder een stralende zon genieten van het voorbijschuivende Friese landschap. Iedereen maakte van de gelegenheid gebruik om gezellig bij te praten. Bijzonder was de komst van onze verst weg wonende leden uit Australië. Voor nieuwkomers was het de gelegenheid om nader kennis te maken met al die andere Schokker nazaten.

In Sneek wandelden een veertigtal deelnemers mee door het centrum, langs de Waterpoort, het Stadhuis, de Martinikerk en het oude Gerechtsgebouw. Anderen gingen op eigen gelegenheid kijken of winkelen, de boot legde dichtbij het centrum aan. Het was erg gezellig in Sneek.

Sneek telt ongeveer 33.000 inwoners en is gelegen aan het Sneekermeer. Sneek staat onder meer bekend om zijn prachtige grachtjes, het symbool van Sneek de Waterpoort en om de watersport.

We waren even na half zes terug aan de kade in Lemmer, waar men klaar stond met de broodjes voor tijdens de thuisreis. Tot volgende jaar, in Vollenhove!

Bezienswaardigheden:
De Waterpoort: het meest bekende bouwwerk in Sneek, uit 1613. Een wereldwijd bekend monument. In de loop van de 16e eeuw verdween de militaire functie van de stadspoorten en kreeg het een representatief karakter, symbool van de rijkdom van de stad.
Het Stadhuis is gebouwd in 1478 en is vooral bekend als 18e eeuws monument in de Rococostijl. Het gebouw is meerdere keren vernieuwd en uitgebreid, wel met behoud van het barokke bordes uit 1745. Naast de vele prachtige aspecten van het stadhuis is ook de helm van Grutte Pier, die in 1520 in Sneek overleed, hier te vinden.
De Martinikerk is oorspronkelijk in de 11e eeuw uit turfsteen opgetrokken. Omstreeks 1300 werd het toenmalige bouwwerk vergroot en voorzien van een imposant westwerk bestaand uit drie torens. Binnen de muren van de kerk rust volgens de overlevering het gebeente van de op 28 oktober 1520 gestorven Grutte Pier. Het kerkorgel is van de beroemde orgelbouwer Schnitger uit 1710.
Het Fries Scheepvaart Museum is een veelzijdig museum over de historie van de Friese scheepvaart van de 17de tot de 20ste eeuw. Behalve veel van de Friese scheepvaart en scheepsbouw geeft het museum een beeld van de watersport uit de 19de en 20ste eeuw en van de woon- en leefcultuur van kooplieden en schippers uit Sneek en de Friese Zuidwesthoek.
Bij distilleerderij Weduwe Joustra wordt sinds 1864 Beerenburg gemaakt volgens het originele receptuur, in één van de oudste panden (anno 1484) van Sneek. Geniet hier niet alleen van de sfeer, maar uiteraard ook van de Beerenburg, die écht lekkerder smaakt als je zelf in Sneek bent geweest.
In de straat van het Kleinzand, gelegen aan een gracht, staan vele oude herenhuizen en winkelpanden. Een aantal van deze huizen zijn rond 1790 gebouwd in de Lodewijk XVI-stijl, meestal in opdracht van rijke koopmannen