De jaarlijkse Schokkerdag vond in 2017 plaats in Vollenhove. Er waren 113 deelnemers, die ondanks enkele buien genoten van het programma en elkaars gezelschap.

Onderdeel van het gevarieerde programma was een bezoek aan Palingrokerij Konter, waar Everard Konter van zijn producten liet proeven en het proces liet zien.

Dat kon onmogelijk voor iedereen tegelijk, vandaar dat we uiteen gingen in vier groepen die uiteindelijk allemaal dezelfde programmaonderdelen konden volgen, maar in een andere volgorde.

Na de ontvangst met koffie of thee was er door Henk van Heerde een lezing / presentatie over de hele geschiedenis van Schokland, vanaf het moment dat zo’n tienduizend jaar geleden de eerste mensen er hun voetstappen achter lieten tot aan de huidige situatie als ‘tijdloos mysterie’ in de polderklei. Een rijke historie, voortdurend strijd tegen en leven met water, reden om Schokland Werelderfgoed te noemen.

Een onderdeel was het bezoek aan het Cultuur Historisch Centrum waar met ‘onze’ realia een tentoonstelling over de Schokkers was ingericht. In de koffiehoek kon men ook uitgebreid snuffelen in onze fotoboeken en bidprentjes. En men daar natuurlijk ook een kop koffie drinken.

Tussen de middag was er een rijk gevuld stamppottenbuffet, verzorgd in Tilvoorde door Restaurant De Herberg. Hier troffen alle deelnemers elkaar weer en konden ervaringen en nieuwtjes worden uitgewisseld.

Velen genoten van de stadswandeling met gids Henk van Heerde, regulier stadsgids in Vollenhove, door de stad Vollenhove met een rijke duizendjarige geschiedenis. Op korte afstand van elkaar zagen ze vijf havezaten waarvan twee met een zeer ruime ‘tuin’, drie eeuwenoude kerken, het romantische Kerkplein met stadhuis en de Kerkstraat met talloze fraaie gevels. Natuurlijk werd stilgestaan bij de plekken waar de Schokkers destijds woonden en werkten.

Vanwege Open Monumentendag waren er twee kerken van binnen te bekijken, de Grote of St. Nicolaaskerk en de Mariakerk en was zelfs de toren hiervan te beklimmen.

We besloten de dag als gast van het RK kerkkoor St. Cecilia onder leiding van Nynke Poelsema, dat samen met het Kamper Schokkerkoor onder leiding van Beatrix Boersma in de RK kerk de Schokker liederen van toen zongen. Het originele Mariabeeld uit de kerk van (Oud)Emmeloord, ‘Sterre der Zee’, was getuige van dit optreden, dat door een volle kerk werd beluisterd. Na afloop was er koffie en thee en belegde broodjes, die mee naar huis konden worden genomen of ter plaatse in een gezellig samenzijn konden worden verorberd.