We nodigen u van harte uit om naar Vollenhove te komen voor de eerstvolgende editie van de jaarlijkse Schokkerdag. De boot houdt u deze keer van ons tegoed (de ‘vloot’ is dan naar Elburg), maar voor vis ben je in Vollenhove aan het goede adres.

Onderdeel van ons gevarieerde programma is een bezoek aan Palingrokerij Konter, waar Everard Konter u van zijn producten laat proeven en het proces laat zien.

Dat kan onmogelijk voor iedereen tegelijk, vandaar dat we uiteen gaan in vier groepen die uiteindelijk allemaal dezelfde programmaonderdelen kunnen volgen, maar in een andere volgorde.

Na ontvangst met koffie of thee is er een lezing / presentatie over de hele geschiedenis van Schokland, vanaf het moment dat zo’n tienduizend jaar geleden de eerste mensen er hun voetstappen achter lieten tot aan de huidige situatie als ‘tijdloos mysterie’ in de polderklei. Een rijke historie, voortdurend strijd tegen en leven met water, reden om Schokland Werelderfgoed te noemen.

Er is een bezoek aan het Cultuur Historisch Centrum waar met ‘onze’ realia een tentoonstelling over de Schokkers is ingericht, zie verderop in dit blad. In de koffiehoek kunt u ook uitgebreid snuffelen in onze fotoboeken en bidprentjes. U krijgt muntjes mee voor de koffie!
We zorgen tussen de middag voor een rijk gevuld stamppottenbuffet, hier treffen alle deelnemers elkaar weer en kunnen ervaringen en nieuwtjes worden uitgewisseld.

Aanrader is de stadswandeling met gids – uw voorzitter is ook stadsgids in Vollenhove, stad met een rijke duizendjarige geschiedenis. Op korte afstand van elkaar treft u vijf havezaten waarvan twee met een zeer ruime ‘tuin’, drie eeuwenoude kerken, het romantische Kerkplein met stadhuis en de Kerkstraat met talloze fraaie gevels. Natuurlijk wordt stilgestaan bij de plekken waar de Schokkers destijds woonden en werkten.

Vanwege Open Monumentendag zijn twee kerken van binnen te bekijken en is zelfs de toren te beklimmen. Vrijwillige gidsen geven er uitleg. Verder zou u een bezoek kunnen brengen aan het fraaie kleine RK kerkhof met kapel, nog steeds rustplaats van een veertiental geboren Schokkers.

We besluiten de dag als gast van het RK kerkkoor St. Cecilia. Samen met het Kamper Schokkerkoor worden in de RK kerk de Schokker liederen van toen gezongen. Het originele Mariabeeld uit de kerk van (Oud)Emmeloord, ‘Sterre der Zee’, is hiervan getuige. Na afloop is er koffie en thee. U krijgt een paar belegde broodjes mee naar huis – maar u mag natuurlijk ook in Vollenhove blijven en daar zelf nog een gebakken visje verschalken…

We hebben de tijdsindeling zo gemaakt, dat elke groep alle vier onderdelen (palingrokerij-stadswandeling-museum-kerken) plus presentatie en concert kan volgen. Steeds een uur per onderdeel, waarmee de dag helemaal gevuld is – u hoeft zich niet te vervelen! We geven iedereen de vrijheid om een onderdeel over te slaan en dan wat anders te gaan doen, maar moeten ons wel aan het tijdschema houden want anders kunnen we nooit met zoveel mensen op alle genoemde plekken terecht. We hopen namelijk dat zich weer honderd deelnemers melden! Voor de prijs hoeft u het niet te laten: voor € 30 krijgt u het hele programma, inclusief koffie/thee bij aankomst en 2 muntjes voor koffie/thee onderweg, warme lunch, visproeverij en afsluiting met koffie/thee en broodjes.

Plaats van samenkomst en lunch is Tilvoorde, de voormalige stroopfabriek in het centrum van Vollenhove, op steenworp afstand van vrijwel alle bezienswaardigheden (alleen het RK kerkhof is wat verder, 800 meter). Parkeren is ook vlakbij, op het Harmen Visserplein of in de Groenestraat (200 m). En zelfs met openbaar vervoer is Vollenhove prima bereikbaar. Elke deelnemer krijgt gedetailleerde informatie toegestuurd en krijgt een tijdschema voor zijn groep plus plattegrond bij aankomst. Elke groep wordt de hele dag begeleid door een bestuurslid.
We beginnen om 9.30 uur, rond 17 uur staan koffie en broodjes klaar bij het afscheid. Nu nog mooi weer, dan weten we zeker dat we straks terug kunnen zien op een onvergetelijke dag.

Gaat u mee? Maak dan snel € 30.00 per persoon over naar NL24 INGB 0002200615 t.n.v. Schokkervereniging, met vermelding van uw lidnummer (die staat op de enveloppe van Het Schokker Erf) of naam EN postcode + huisnummer. De einddatum voor inschrijving en eventuele kosteloze annulering is 31 augustus 2017. NB: de niet genoemde consumpties zijn voor eigen rekening.

NB:  we willen u graag een badge opspelden met daarop correct uw naam vermeld. Dat is niet altijd dezelfde naam als op het etiket van Schokker Erf. Wilt u de correcte tenaamstelling in dat geval melden per e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.?

Jan Kwakman en Henk van Heerde, Vollenhove