Minister Van Engelshoven bracht maandagochtend 19 maart een bezoek aan Schokland, en maakte bekend dat de kogel door de kerk was: het Rijk trekt 12 miljoen euro uit voor de plannen rond Schokland, in navolging van de gemeente, zie Gemeenteraad NOP onder voorwaarden akkoord met plan voor Schokland

Hiermee kunnen archeologische vindplaatsen rond Schokland behouden blijven,  en ook nieuwe natuur en toeristische voorzieningen gerealiseerd worden. Behalve het Rijk dragen ook de provincie Flevoland, gemeente Noordoostpolder, Waterschap Zuiderzeeland en Flevo-Landschap bij aan dit project, samen 14,6 miljoen euro.

Nu is er voldoende draagvlak om met het uitwerken van de plannen te beginnen. Minister Van Engelshoven: "Het werelderfgoed Schokland is een archeologische schatkamer. Duizenden jaren is het gebied bewoond geweest. En al die bewoners hebben hun sporen achtergelaten. Die sporen vertellen ons nu het verhaal van Nederland. Ze vertellen ons waar we vandaan komen en wie we zijn. Door dit archeologische erfgoed te beschermen, kunnen we dit verhaal doorgeven aan volgende generaties."