Het nummer van Het Schokker Erf van februari 2020 bevat de volgende artikelen over de historie van Schokland:

De gezonken VN113 van Louwe de Boer  is een verhaal over een scheepsongeluk uit 1932, een reconstructie van Bruno Klappe aan de hand van krantenverslagen.

Hoewel Schokland in 1859 ontruimd werd, bleven er toch nog enkele gezinnen wonen. De lichttoren moest immers bediend worden, er was iemand nodig die toezicht hield op de haven, en de zeeweringen moesten onderhouden worden. Het eiland was immers nog steeds een belangrijke vluchthaven voor de schippers en vissers op de Zuiderzee. Diverse leden van de familie Smit hebben na 1868 die taak op zich genomen, waaronder de bekende Harm Smit (1880-1950), wiens opa Hendrik Smit (1822-1875) nog een tijd veldwachter op Urk is geweest. Lub van den Berg schreef Hendrik Smit, veldwachter op Urk over deze familie Smit, dat eerder gepubliceerd werd in het Urker Volksleven, het tijdschrift van de Vereniging Vrienden van Urk.

Chris van Abkoude (1880-1960) is vooral bekend vanwege zijn kinderboeken over de boefjes Kruimeltje en Pietje Bell. Minder bekend is zijn in 1915 verschenen roman Jaap Snoek van Volendam, waaruit Bruno Klappe wat bijzonderheden over Schokland in aantrof.

Een Kamper echtpaar pikte in 1851 de beschuldigingen niet van een Schokker kaasboer, schrijft Bruno Klappe in De kaasjes van De Groot

Enkele jaren voor men zou gaan beginnen met het aanleggen van een ringdijk dwars door de Zuiderzee, dat men inmiddels IJsselmeer was gaan noemen, en het wegpompen van het daardoor ingesloten water, blikte dr. M. Wagenaar in het Algemeen Handelsblad van 20-9-1934 terug op de rijke historie van dit gebied: Verzonken gronden om Urk en Schokland

In de rubriek 'de Fotogalerij' schenkt Bruno Klappe aandacht aan het portret van Gerhardus Joannes Legebeke (1847-1893)

Het gedicht Thuishaven werd geschreven door Fiet van Beek, geïnspireerd door twee haar dierbare Schokker nazaten.

Verder het verslag van de algemene ledenvergadering 11 januari 2020, de Jaarrekening 2019 en balans per 31 december. Van de penningmeester de oproep om nu de contributie snel over te maken, van de ledenadministrateur de oproep om wijzigingen in uw e-mailadres door tegeven en de ledenmutaties in het afgelopen kwartaal.

Van de voorzitter:

De aftrap van het nieuwe verenigingsjaar zit er op. Het was weer een gezellige nieuwjaarsbijeenkomst in het Museumrestaurant, bijgewoond door zo’n tachtig mensen. Iedereen die er niet bij was alsnog een gelukkig en gezond 2020 toegewenst. In de algemene ledenvergadering, waarvan u het verslag hier kunt lezen, hebben we de ambitie uitgesproken om aandacht te schenken aan ons jubileum. De vereniging werd opgericht in 1985 dus bestaan we 35 jaar. We hopen op zo’n tweehonderd deelnemers aan de Schokkerdag, op zaterdag 12 september. Doel is om deze op Schokland te houden. Een organisatorische uitdaging, waarvoor we alle hulp nodig hebben.
Een ander jubileum is dit jaar de werelderfgoedstatus van het voormalige eiland Schokland en directe omgeving, met zijn talloze en deels onontdekte bodemschatten. UNESCO verleende deze status 25 jaar geleden. In het najaar zal daar door de gebiedsbeheerders aandacht aan worden gegeven – u gaat daar meer van horen. De gemeente heeft subsidie toegekend voor een ‘upgrade’ in de vorm van virtual reality schatkijkers, nieuwe routes, apps en speeltoestellen waarmee nog meer bezoekers het verhaal van heel Schokland kunnen beleven. In het nieuwe managementplan staat dat Schokland een sterk merk moet worden, en dat er meer aandacht moet komen voor de andere plekken op Schokland zoals Emmeloord en de zuidpunt.
Het werelderfgoedcentrum zou er in 2025 moeten staan, met daarin een nieuw museum. Zou er dan eindelijk meer aandacht komen voor de Schokkers?

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.