Het tweede nummer in 2023 van Het Schokker Erf, ons kwartaalblad, bevat twee vervolgartikelen op eerdere nummers.

Op de eerste plaats het tweede deel van de herinneringen van Nico Klappe (1928-2011): Een jeugd in Brunnepe (2)

Er kwam een reactie op het artikel van Eva Vriend: De stugge, zuinige bes van Schokland van iemand die op een foto haar haar overgrootmoeder Hilletje Zwarthoed (1877-1959) meende te herkennen, niet Teuntje Bien dus.

Lees ook het derde deel van De memoires van schout Seidel (3).

De identiteit van dichteres Saskia wordt onthuld door haar dochter, in Denkend aan Schokland. Bruno Klappe lichtte vervolgens de hele doopceel.

Dirk Landsman, directeur van Museum Schokland van 1974-1981, schreef Schokkers van Germaanse afkomst

Bruno Klappe legt in zijn artikel Voetballer Joey Veerman heeft Schokker bloed met dank aan Jan Schilder (Vik) uit Volendam een verband tussen Eindhoven en Emmeloord.

Verder belangrijk verenigingsnieuws over  de Schokkerdag, dit jaar op 9 september een boottocht vanuit Harderwijk naar Spakenburg. En een tip om Oud-Emmeloord eens te gaan bezoeken vanuit de 'Hof van Schokland'.

Van de voorzitter

Belangrijke partijen bij het beheer en de beleving van Schokland zijn het “Flevo-landschap” en het “Museum Schokland”. Op 21 maart jl. hebben deze partijen in het kerkje op Schokland het startschot gegeven voor een project dat de beleving van Schokland moet verbeteren en het gebied aantrekkelijker moet maken voor een langer bezoek. Men wil de bezoekers beter laten ervaren hoe cultuur en natuur met elkaar verweven zijn. Er zullen verhalen verteld worden vanuit het perspectief van mensen en dieren uit de verschillende tijdvakken: van de prehistorie tot het nu resterende eiland en haar voormalige bewoners. Er komt een nieuwe reconstructie van het “Huisje op de Zuidert” en een speelobject om zelf de “Schokkerdans” te doen. Objecten die het rondje Schokland aantrekkelijker moeten maken. Goed dat op deze manier gewerkt wordt aan de bekendheid van Schokland.
Ook intern wordt hard gewerkt. Uw nieuwe bestuur krijgt, met dank voor de overdracht door het vorige bestuur,  langzaam maar zeker grip op de ins en outs van de vereniging. De formaliteiten met de KvK, de bank en andere regelgevers zijn nagenoeg volledig afgedaan. Een goed moment om ons te richten op de komende periode. Hoog op de agenda stond de organisatie van de Schokkerdag op 9 september 2023. Het leek ons goed om na de periode met de beperkingen vanwege de corona-epidemie een dag te organiseren met een mooie boottocht en een bezoek aan één van de oude vissersdorpen aan de voormalige Zuiderzee. Door gebruik te maken van de voor de Schokkerdag gespaarde gelden kan dit voor een aantrekkelijke prijs. Voor verdere informatie verwijs ik graag naar aankondiging van Ton Zuethof verderop in dit blad. Graag zie ik jullie op de boot op 9 september a.s.

Theo Grootjen

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.