In dit meinummer eerst het verhaal van vier jongemannen uit Vollenhove die een feestje vierden op een vissersschuit in de binnenhaven die niet van hen was: Een visje bakken in de schuit van Konter (1923). Ze werden betrapt, kwamen voor de rechter en één moest drie maanden zitten. Bruno Klappe werkte het rechtbankverslag in de krant om tot een sappig artikel. Ene Joop Kr., wiens volledige naam niet was te achterhalen, schreef in 1941 een verslag van een botterreisje naar de polder in aanleg. Het verscheen onder de naam 'Water wordt land' in een RK jeugdblad en beschrijft Urk en Schokland. Tijmen Grootjen en Louwe Botter werden in 1900 op zee Getroffen door de bliksem, vond Bruno Klappe in de krant van toen. Marie Jansen-Klappe vond in een vakbondsblad uit 1927 een artikel over Jan Diender (1867-1953), dat Bruno omzette naar een mooi verhaal over deze trouwe vakbondsman uit Zwolle: Jan Diender (1867-1953), een vakbondsman in hart en nieren.
Jan Schilder (Vik) uit Volendam, secretaris van de Stichting Artist Kom Binne, stuurde ons Nogmaals naar Volendam, een hoofdstuk uit het boek van Piet Koning uit 2015 over kunstenaar Wilm Wouters, waarin we ook Schokkernazaat Bruin Sul (1901-1986) en zijn vrouw Geertje Tuijp (1909-1993) tegenkomen.

In het deel met verenigingnieuws de agenda van de Algemene ledenvergadering op 28 mei 2022 - die gehouden wordt bij MFA De Burgt, Godfried van Rhenenlaan 2 in Vollenhove (en niet op Schokland zoals in het blad staat!), de aankondiging van De Schokkerdag en de uitnodigingvoor de Schokker verhalenmarkt op 4 juni.

Van de voorzitter

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor u. Om met het goede nieuws te beginnen: we gaan weer voor een gezellige Schokkerdag, op het eiland dit keer. Met mogelijkheden voor bezoek aan het 75-jarige museum, maar ook aan andere plekken op het eiland waar de Schokkers hun sporen hebben achtergelaten. Hun huizen zijn weg, maar de verhalen bleven. Wat daar van is overgeleverd op de huidige generatie nazaten is onderwerp van onderzoek. U leest in dit blad over de bijeenkomsten daarvoor en kunt het zelf meemaken – u bent van harte uitgenodigd. Dat geldt ook voor onze jaarvergadering op 28 mei. En dan begint het slechte nieuws: als er zich nu op korte termijn geen nieuwe bestuursleden melden, is er aan het einde van dit jaar geen bestuur meer over. Ik treed reglementair af, de secretaris bleef al een jaar langer, Jan Meijer moest om gezondheidsredenen afhaken en Patrick heeft aangegeven ook te willen stoppen. We zijn heel blij dat Mark Kwakman zich heeft gemeld maar die kan het niet in zijn eentje. Mooi dat voormalig voorzitter Theo Grootjen zich ook heeft gemeld om in geval van nood de kar te trekken – maar er moeten toch meer en jongere mensen zijn die onze vereniging 3, 6 of het liefst 9 jaar vooruit willen helpen, met nieuwe ideeën en nieuwe activiteiten?
Bij deze dus een heel dringende oproep. Graag leg ik uit wat het huidige werk in het bestuur omvat en ben beschikbaar voor alle vragen.
Hoe dan ook, op 28 mei – de algemene ledenvergadering – moeten er spijkers met koppen worden geslagen. Nieuwe mensen kunnen we dan nog inwerken, en we kunnen ze goed gebruiken bij de organisatie van de Schokkerdag.

Henk van Heerde