Varen op zee tijdens een onweersbui is levensgevaarlijk. Dat ondervond de Schokker Tijmen de Boer (1852-1934) toen hij in 1886 tussen Schokland en Urk aan het vissen was en de bliksem in zijn schuit sloeg.
Daarover schreef ik al iets in Het Schokker Erf nr. 93: Bliksems!
In 1900 overkwam de vissers Tijmen Grootjen <1> en Louwe Botter <2> hetzelfde, ook in de buurt van Schokland. In de krant stond daarover het volgende:

Kampen, 17 Juli. Heden zijn uit zee hier aangekomen twee Kamper vischschuiten, K.P. 44 en K.P. 24, die beide gisteren avond bij het hevig onweder onder Schokland door den bliksem getroffen werden. Van de eerste, die van Tijmen Grootjen, werd de top van den mast geslagen, terwijl die van Louw Botter, een in 't vorige jaar door B. Schepman nieuw gebouwde schuit, van voren, waar de bliksem in den schoorsteen sloeg en zich vervolgens een weg baande door het vooronder, gedeeltelijk vernield werd. Botter zelf werd ook getroffen en bekwam een schram in het aangezicht. <3>

Volgens een andere krant werd Botter in zijn aangezicht getroffen en kreeg hij een grote wonde. <4>

Noten:
1.     Tijmen Grootjen, geboren 12-11-1840 op Schokland, visser op de KP30, later op de KP44, overleden 1-2-1906 in Kampen. Hij trouwde 31-1-1878 in Kampen met Aleida Schemmekes (1855-1893), en hertrouwde 21-4-1898 in Kampen met Johanna Elisabeth de Kleine (1844-1926), beiden uit Kampen.
2.     Louwe Botter, geboren 18-12-1848 op Schokland, visser op de KP24, genaamd Het Zeepaard, overleden 4-7-1940 in het Proveniershuis in Kampen. Hij trouwde 7-9-1876 in Kampen met de ook op Schokland geboren Jannetje Kok (1848-1905. Zij was in haar jonge jaren dienstmeid bij de onderwijzer Arnoldus Legebeke , de man die er voor zorgde dat er een Schokkersbuurt in Kampen kwam.
3.     Bericht uit de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant van 19-7-1900.
4.     Bericht uit het Dagblad van Zuidholland en ’s-Gravenhage van 18-7-1900.

Bruno Klappe, Eindhoven
Schokker Erf 118, p. 20