In september 1985 berichtte de krant Noordoostpolder:
“De Schokkerdag, oorspronkelijk bedoeld als aardigheidje bij de presentatie van een boek over Schokland, is zaterdag een denderend succes geworden. De organiserende Stichting Urker Uitgaven had gerekend op zo'n zestig tot zeventig mensen van Schokker afkomst. Er kwamen er 300. Bijna de helft van hen stond, hoewel de dag pas tegen elf uur zou beginnen, al om negen uur voor de deur van het kerkcentrum De Ark op Urk. De dag werd zelfs zo'n succes dat meteen maar een Schokker Vereniging opgericht werd. Deze vereniging telde aan het eind van de dag al meer dan tachtig leden.”

Ons plan was om dit jaar de Schokkerdag weer op Schokland te houden, en dan te mikken op tweehonderd deelnemers. Het aantal deelnemers, ooit gezakt tot rond de tachtig, loopt de laatste jaren weer op tot zo’n honderdvijftig zoals vorig jaar in Volendam. Het was al gelukt om een grote tent te ‘versieren’ dankzij een bruiloft de dag voor de Schokkerdag. Met een aantal ‘stakeholders’ was het programma en de logistiek – naast eten en drinken ook vervoer over het eiland – in grote lijnen doorgesproken.
En toen kwam de coronacrisis. Het museum ging dicht, het restaurant ook, plannen maken werd moeilijk en na de uitbreiding van de termijn voor het verbod van evenementen tot begin september in feite onmogelijk. En wie wil er nu verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het bijeenbrengen van tweehonderd mensen uit heel Nederland, veelal in de categorie ‘kwetsbare ouderen’? Wie van u zou zich in deze omstandigheden enthousiast opgeven voor de Schokkerdag?
Het eiland, en vooral de bewoners, hebben in de loop van de jaren al heel wat ellende over zich heen gehad. Daar kan een uitstel van de Schokkerdag met één jaar ook nog wel bij.
U zult het dit jaar dus moeten doen met de artikelen in het Schokker Erf, de website en de Facebookpagina. Tot betere tijden, hopelijk de volgende nieuwjaarsbijeenkomst!

In de tussentijd kunnen we onze leden alleen maar oproepen om digitaal met Schokland en de verhalen over hun roots aan de slag te gaan - via deze website. Zonder inloggen kunt u wat verkennen, bijvoorbeeld de verslagen van eerdere Schokkerdagen, en uiteraard ook de website Schokland door de eeuwen heen bezoeken. U kunt digitaal ook in een deel van onze realiacollectie rondsnuffelen. Wilt u de rest zien: zo'n 800 artikelen en de genealogische stukken zijn alleen zichtbaar na inloggen. Op onze site staat hoe leden een inlogcode kunnen krijgen. Bent u uw gegevens kwijt, stuur dan een e-mail met naam en lidnummer dan helpen we u.

O ja, en bent u vergeten uw contributie te betalen (dat moest eigenlijk al in januari)? Doe dat dan alsnog! U helpt ons, en vooral de penningmeester, er enorm mee. Kijk het anders nog even na...
Blijf gezond!

Henk van Heerde