De Schokkervereniging werd opgericht naar aanleiding van de presentatie van de herdruk in 1985 van het boek “Het verlaten eiland. Schokland in 1859 ontruimd.” door Dr. P.J. Bouman. De bijeenkomst die de Stichting Urker Uitgaven op Urk organiseerde werd door veel Schokker nazaten bezocht, waaronder oprichters Ab Klappe en Henk Toeter.
Zie ook 1985 - Urk

De jaarlijkse Schokkerdagen, met name als die op Urk werden gehouden, werden meermalen gebruikt voor presentaties van nieuwe boeken. Zo presenteerde Haye Thomas er het heruitgegeven boek “Wijkend water” van zijn vader Fred Thomas, in 1990. Zie ook 1990 - Urk

Bruno Klappe, in de voetsporen van zijn vader druk met de beschrijving van de Schokker geschiedenis, schreef het boek “Pastoors, predikanten en vuurstokers” over drie soorten notabele ambtsdragers op Schokland en hield het in 1993 ten doop op Urk tijdens de Schokkerdag. Zie Pastoors, dominees en vuurstokers.

In 1999 volgde Albert van Urk met zijn boek “Schokland, op de golven van de tijd”.

Bij de presentatie van het boek “Verloren land” in 2004 was Bruno Klappe een prominente gast van de schrijver vanwege zijn bijdragen. De fotoreportage kunt u hier bekijken. Zie verderop ook het filmpje (van Suzanne Klappe) van het optreden van het muzikale duo Jannetje en Dubbel tijdens deze presentatie.

In 2007 zag het boek “Fabrieken op Schokland” van Koos Spitse het licht op de Schokkerdag, mede dankzij de sponsoring van Anton Ekker Parket uit Zwolle uitgegeven door de Schokkervereniging. Zie Fabrieken op Schokland (2007)

Door Aaldert Pol en Gerrit van Hezel werd aan burgemeester Jorritsma van Almere het eerste exemplaar van hun boek “Schokland en omgeving. Leven met water” overhandigd in 2008. De Schokkervereniging was er bij. Veel materiaal uit het Schokker Erf, geschreven door Bruno Klappe,  is hierin verwerkt.
Zie ook Schokland en omgeving - leven met water (2008). Het boek vormde ook de basis voor de website Schokland door de eeuwen heen.

Eén van de hoogtepunten van de herdenking van de ontruiming van 1859 op de Schokkerdag van 2009 was de presentatie van het boek “Schokland verlaten” van Bruno Klappe en Wim Veer. Beide schrijvers werden beloond, met respectievelijk het erelidmaatschap en als lid van verdienste van de Schokkervereniging. Zie Schokland verlaten - een reconstructie van de ontvolking in 1859 (2009)

Bruno Klappe bundelde, herschreef en vulde waar mogelijk diverse oude artikelen uit het Schokker Erf aan tot een boekje met als titel “Verhalen van Schokland - De lotgevallen van een eilandbevolking”, uitgegeven in 2013. Zie Verhalen van Schokland - De lotgevallen van een eilandbevolking (2013)

Op de Schokkerdag in 2013 in Enkhuizen presenteerde Wim Veer, de andere redacteur van het Schokker Erf Historie, zijn boek “Emmeloord rond 1800” (zie  Emmeloord rond 1800 - van republiek naar koninkrijk (2013) ). Ook hiervan las u mogelijk al eerder onderdelen in Het Schokker Erf, zie ook zijn artikel Emmeloord rond 1800

In april 2015 presenteerde André Nuyens uit Bergen zijn jeugdboek 'Nooit meer terug' op Schokland, in aanwezigheid van een schoolklas uit Ens, waarvan de leerlingen ook een bijdrage aan het boek leverden. Tijdens de Schokkerdag 2015 vertelde hij over en uit het boek, en konden de aanwezige Schokker nazaten een door hem gesigneerd exemplaar kopen. Een aanrader voor (groot)ouders die hun opgroeiende (klein)kinderen iets mee willen geven van het leven rond 1825 op Schokland, een leuk cadeau voor verjaardag, Sinterklaas of Kerst.

Tijdens diezelfde Schokkerdag presenteerde Bruno Klappe zijn boek Schokker Portretten. In deze forse bundel staan honderd echte Schokkers beschreven, die in 1859 hun eiland moesten verlaten. Het boek vond onmiddellijk gretig aftrek onder de aanwezige leden van de Schokker vereniging. Het kan online worden besteld, maar ligt ook in de winkel van Museum Schokland.

Begin 2018 presenteerde Bruno Klappe zijn nieuwste boek, Impressies van Schokland. Schokland werd zelden bezocht door bewoners van de vaste wal. Maar in de zeventiende eeuw, toen Emmeloord een kolonie was van de Stad Amsterdam, wilden de burgemeesters wel eens zien waar ze voor betaalden. In hun kielzog verschenen de eerste beschrijvers en tekenaars van het eiland. Anderen zouden volgen, met name in de Franse tijd werden veel tekeningen gemaakt met beschrijvingen daarbij. Het omslag van het boek bijvoorbeeld is getekend door Pieter van Loon, die tegelijkerijd met de Franse schrijver en tekenaar Henry Monnier op Schokland was.