Met z'n vieren in de auto, via de Lelydijk naar het mooie Vollenhove. Prima weer, goede stemming. Op tijd aanwezig, gezellige begroeting door het bestuur, koffie met een Vollenhoofs meisje en meteen contact met andere nazaten: wie ben je, waar kom je vandaan? Ik kreeg contact met een andere nazaat van de familie Van der Molen, en beiden bleken we kinderen uit een "gespikkeld huwelijk" (vader RK moeder NH), maar we blijken goed terechtgekomen!

Wij zijn al op vele Schokkerdagen geweest, anderen kwamen voor het eerst. Het is dan gezellig praten over wat er gaat gebeuren.
Goede jaarvergadering met 190 mensen, waarbij de minuut stilte voor de overledenen altijd warmte uitstraalt. De verslagen van secretaris en penningmeester waren, zoals bijna altijd, weer uitstekend. Mevrouw I. Steinmetz van de gemeente Steenwijkerland heette ons op zeer goede en vriendelijke wijze welkom in de gemeente.

Daarna even gewoon gezellig onder elkaar, binnen of buiten. Wij wandelden wat rond en zaten op een bankje wat te kletsen. De lunch vanaf twee buffetten verdiende een groot compliment, heerlijk en uitgebreid. Hierna bezochten we de Oudheidkamer. Hoewel klein van afmeting, groots van inhoud. Het verleden kwam je tegemoet: kaartjes linnen, knoopjes, ijzergaren, pitten voor de petroleumlichten, klederdracht, schilderijen, spoelen en schiedetjes van de visserij, ijsslee, bijlenwand (daar ging mijn vader mee te botkloppen op de Zuiderzee en kreeg bevroren handen en voeten), fiets met houten banden (daar ging ik in de oorlog mee naar de boeren om melk te halen), inmaakpotten en een plee (mijn opa Jan de Schokker, die 23 jaar bij ons thuis woonde tot hij op 95-jarige leeftijd stierf, noemde dat altijd 't sekreet) en ook nog allerlei oude wasmachines (waren 40 jaar lang het werk van mijn man). Wij hebben genoten.

Daarna door de tuin gelopen die achter het museum ligt: prachtig en zo rustig. Nog even de kerk bezocht die werd klaargemaakt voor de zondagse dienst.
Toen weer naar De Burgt waar Janny Rieff optrad voor ons. Prachtig!!! Mijn hart ging open: ik zag weer mijn vader, spijkers in het raamkozijn slaan en daaraan netten boeten. Wij moesten als kinderen helpen met het molentje katoen of met de spoelen, en helpen met het meten van de wijdte van de mazen van het net. Daarbij zong mijn vader samen met opa Jan de Schokker, liedjes als “Bij de muur van het oude kerkhof” of “Achter aan het stille klooster” en andere vissermanliedjes. Janny riep dit heerlijke beeld van vroeger op met haar prachtige stem en voordracht.

Als klap op de vuurpijl nog een visbuffetje. Jammer toch weer dat sommigen veel nemen en voor anderen niet veel meer overlaten.
Na de koffie met broodjes namen wij persoonlijk afscheid van Co Smit, onze neef van de "kolde kante". Fijn dat Ine Koridon zijn werk wil overnemen.
Wij wensen het bestuur alle goeds.

Annette Beekhuis-van der Molen (80 jaar), Schokker Erf 51A, november 2002