Na drie jaar eindelijk weer een Schokkerdag. De bedoeling was om in 2020 ons 35-jarig jubileum te vieren op Schokland. Er was een leuk programma voor samengesteld (op papier), we zouden gebruik kunnen maken van een tent naast het restaurant. Toen gooide de coronapandemie roet in het eten. Ook in 2021 was het niet haal baar, en de tent niet meer beschikbaar. Wel was er de boerderij, met een grote schuur van Schokbeton, die het Cultuurbedrijf had aangekocht en aan ons ter beschikking stelde. Ondanks goede bedoelingen en veel medewerking bleek het te laat en te ingewikkeld voor een Schokkerdag in 2022. Op het laatste moment werd er een alternatief gevonden: in Vollenhove, MFA De Burght.

Ruim 80 mensen vonden de weg naar De Burght. Zoals gebruikelijk was de eerste er meer dan een half uur voor de opening. Nieuw bestuurslid Ruud de Jong deelde de muntjes uit, geassisteerd door de jongste medewerker Maurits Kwakman (zoon van Ruud). De koffie met appelgebak - en slagroom! - stond klaar. Nadat de voorzitter had geopend, vond de gebruikelijke ceremonie plaats waarbij de overleden leden werden herdacht. Dat gebeurde door Jos Komen, ex-bestuurslid maar nog steeds ledenadministrateur. Hij stak het bekende kaarsje aan en las de (lange) lijst met namen van in de afgelopen drie jaar overleden leden voor. Daaronder ook de naam van ons bestuurslid Wim Konter, die we zeer missen. Hij was de beoogde opvolger van de voorzitter en zou vanaf dit jaar leiding geven aan de vereniging.

Het woord werd gegeven aan Eva Vriend, die de Schokker Verhalenmarkt uitlegde. Het Zuiderzeemuseum hield in een andere zaal tweemaal een sessie, waarbij naar oude verhalen wordt gevist, overgeleverd via Schokker nazaten. Ook konden de deelnemers zich laten fotograferen door een professioneel fotograaf, met eventueel meegebrachte spullen (die wij dan 'realia' noemen).
Na deze introductie was er een optreden van een koortje met leden van het Vollenhoofse RK kerkkoor Cecilia, aangevuld met Kamper zangers. Er werden een paar prachtige liederen gezongen. De opmaat voor een nieuw Schokker koor en een optreden op onze nieuwjaarsbijeenkomst.

Toen was het tijd voor de nadere onderlinge kennismaking, bijpraten met oude bekenden en familieleden en zo meer. Een deel volgde ondertussen de eerste sessie van de Schokker Verhalenmarkt. Daarna was het tijd voor een mooi bord vis, kibbeling van kabeljauw gebakken door Konter. Met patat er bij. Dat deed de gesprekken tijdelijk verstommen!
Na de lunch was er voor een tweede groep de mogelijkheid de Schokker Verhalenmarkt te volgen. Tegelijkertijd was er een rondleiding door Vollenhove langs plekken, die een rol speelden in het leven van de Schokkers en hun nazeten die in Vollenhove terechtkwamen. Het goed onderhouden RK kerkhof met kapel, de voormalige RK kerk, de vissersbuurt waar op het Kalverenbosch en verderop 'het fort' veel Schokkerhuisjes stonden. Een lange sliert met zo'n 50 mensen volgden de gids, en onderweg bleven er geïnteresseerden achter op plekken waar we langs kwamen: de Grote Kerk was open, idem de Tuinen van Marxveld (waar we Pieter van Vollenhove zagen zitten) en de Mariakerk. Velen wipten even binnen bij het Stadsmuseum om de expositie van prenten, kleding, sieraden en andere realia van de Schokkers te bekijken. Anderen namen de gelegenheid naar Schokland te gaan, waar het museum ook open was.

Bij terugkomst in De Burght bleken er toch nog velen gezellig door te kletsen onder het genot van een drankje. Pas om vijf uur vertrok de laatste deelnemer naar huis en kon ook het bestuur weer inpakken.