In nummer 110 van het Schokker Erf, dat op 16 mei uitkwam, staat het tweede deel van een artikel over Hendrik Smit, veldwachter op Urk. Hoewel Schokland in 1859 ontruimd werd, bleven er toch nog enkele gezinnen wonen. De lichttoren moest immers bediend worden, er was iemand nodig die toezicht hield op de haven, en de zeeweringen moesten onderhouden worden. Het eiland was immers nog steeds een belangrijke vluchthaven voor de schippers en vissers op de Zuiderzee. Diverse leden van de familie Smit hebben na 1868 die taak op zich genomen, waaronder de bekende Harm Smit (1880-1950), wiens opa Hendrik Smit (1822-1875) nog een tijd veldwachter op Urk is geweest. Lub van den Berg schreef een artikel over deze familie Smit, dat eerder gepubliceerd werd in het Urker Volksleven, het tijdschrift van de Vereniging Vrienden van UrkDeel 1 stond in het Schokker Erf 109.

Jan Grootjen vindt een barkas (1835) is een verhaal uit 1835, opgetekend uit de krant door Bruno Klappe.

In het Algemeen Handelsblad van 5-2-1944 schreef “onzen dolende verslaggever” in zijn column “Zwerversnotities” over een bezoek aan de stad Kampen. Jacht op Schokkers (1944) is een fragment uit zijn stukje.

In de rubriek ‘de fotogalerij’ deze keer Jacobus Kwakman (1846-1910), gehuwd met Maria Klappe (1848-1896), hertrouwd met Maria Konter (1864-1940).

Een dag op een eiland heet het artikel van een anonieme schrijver, uit de Opregte Steenwijker Courant van 15 augustus 1939. Men was toen druk bezig met de aanleg van een ruim 31 kilometer lange dijk dwars door de Zuiderzee, van Lemmer naar Urk, en dan onder Schokland langs naar de Kop van Overijssel. Als het water achter die dijk weggepompt was zou ook Schokland droog komen te vallen, als een bultje in de vlakke Noordoostpolder. Het had weinig gescheeld of Schokland was domweg geëgaliseerd en ondergeploegd. De slopers van de zeeweringen waren al druk bezig.

De schippers Jakobus en Kornelis Koridon uit Kampen werden in 1870 Bestolen door een marskramer, bleek na een duik van Bruno Klappe in de politie-archieven.

Een verblijdende tijding stond er in de krant in 1888, en Bruno Klappe licht toe dat drie vissers van een gezonken schip toch niet verdronken waren en dat hun schuit zelfs de haven in was gesleept.

Verder vanuit het bestuur het bericht dat dit jaar de Schokkerdag 2020 en de viering van ons 35-jarig bestaan niet door kan gaan vanwege de coronacrisis.
En dan een kennismaking met de nieuwe leden van het afgelopen jaar, met hun Schokker interesses – een soort contactadvertentie, zie Nieuwe leden en hun Schokker interesses in de categorie 'Verenigingszaken'.

Van de voorzitter

We waren voortvarend aan de slag gegaan met het organiseren van de Schokkerdag 2020. Zoals aangekondigd op de nieuwjaarsbijeenkomst te houden op Schokland. Groots, als viering van het 35-jarig bestaan. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten. We hebben moeten besluiten dit jaar geen Schokkerdag te houden. Het programma wordt doorgeschoven naar volgend jaar. We hopen dat u hier begrip voor heeft, en we u  weer persoonlijk mogen begroeten op onze volgende bijeenkomst: de nieuwjaarsbijeenkomst van 2021.
Ondanks het gesloten zijn van museum, restaurant en bezoekerscentrum bij de gesteentetuin is het best levendig op Schokland. Zeker bij mooi weer tref je er veel wandelaars en fietsers – wel op voldoende afstand van elkaar. Zo kan men toch genieten van het unieke karakter. Het museum is ‘virtueel’ aan de slag gegaan. In het kader van de museumweek zijn korte filmpjes gemaakt en gepubliceerd, o.a. via YouTube (zoek daar op ‘museum Schokland’).
Om de status van Unesco Werelderfgoed te behouden, heeft een gebiedscommissie een managementplan geschreven na diverse bijeenkomsten met bewoners en gebruikers van het gebied. Wij waren daar niet bij betrokken. De uitkomst is ‘samengevat’ in een publieksversie van 35 pagina’s, die wij weer probeerden voor ons en u in te korten. Dat is niet gelukt, de taal is niet die van ons maar van bestuurders. Er valt geen touw aan vast te knopen. Een krant vatte het samen met ‘Schokland moet een sterk merk worden’. We wachten verder echte acties af, volgen het kritisch en haken aan waar nuttig en nodig. Er is daar nu tijd genoeg voor.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.