In nummer 112 staat  het artikel Uit de mond van een oude Schokker (2)  uit 1958 van de architect Koenraad van de Kamp (1884-1959) uit Kampen over de Schokker buurt aldaar. Vervolgens het stuk  Schokland, oord der verlatenheid, volgens de krantenredactie uit 1922 'een aardig stuk over dit “onbewoonde” eiland in de Zuiderzee, dat in 1859 op last der regering door de bevolking moest worden verlaten. Hoe de toestand is wordt door de schrijver als volgt verhaald....' - en die schrijver is Lukas Nooter (1860-1932) uit Amsterdam. Brand bij Koek! (1900) is van Bruno Klappe. Vanwege het opduiken van een fraaie tekening van een bekende Zwolse tekenaar schreef Henk van Heerde een artikel over de afgebeelde Klaas Kwakman (1887-1976). Bruno Klappe beschrijft de militaire loopbaan van twee Schokkers bij de Tiendaagse Veldtocht tegen de Belgen (1831) in Schokkers met een Metalen Kruis. In de fotogalerij deze keer Schokker nazaat  Wilhelmus Klappe (1898-1945). In 1937 verscheen in een krant het artikel Ons onbewoonde eiland van een onbekende auteur. Geen stemrecht voor de Schokkers in Vollenhove (1905) constateerde Bruno Klappe, maar dat is ondertussen gelukkig veranderd.
Verder een anoniem krantenartikeltje uit 1940 over de Schokker krotten te Kampen. Ook dat is opgelost!

Verenigingsnieuws

In dit nummer lezen de leden hoe we toch invulling willen geven aan de Algemene ledenvergadering 2021, die vanwege de coronapandemie niet fysiek plaats kan vinden. Met daarbij de stukken zoals Jaarverslag 2020 (concept) en Begroting 2021 met toelichting. Verder over het Einde voor het Kamper Schokkerkoor, en het gedicht 'Gespikkeld'.

Van de voorzitter

We hebben het 35-jarig bestaan van onze vereniging, op 5 oktober, vanwege de coronapandemie in stilte voorbij moeten laten gaan. Jammer, maar het niet doorgaan van de Schokkerdag is natuurlijk ‘klein leed’ vergeleken met dat wat het virus aanricht door ziekte en soms overlijden. Tenminste één lid is ons op die manier ontvallen.  We hopen dat u gezond blijft of anders er snel weer bovenop komt.
Het is net november, maar de vooruitzichten zijn zodanig dat een gezellige nieuwjaarsbijeenkomst er niet in zit. We hebben – in een online vergadering - daarom besloten de algemene ledenvergadering maar schriftelijk te doen. Geef dan alstublieft uw mening en deel uw ideeën met ons!
We zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe penningmeester maar het wil maar niet lukken om iemand over de streep te trekken. Heeft u belangstelling, of kent u iemand die het zou kunnen en willen?
Het bestuur blijft de moed er in houden, en hoopt dat u dat ook blijft doen. Volgend jaar gaat de Schokkerdag alsnog groots gevierd worden en we hopen u dan allemaal te zien. Tot die tijd moet u het doen met dit blad, opnieuw met prachtige stukken gevuld door de onvervangbare Bruno Klappe. Daarnaast kunt u terecht op onze website met zo’n 700 eerdere artikelen, en de fotobeeldbank die we aan het vullen zijn uit de bekende fotoboeken die in de jaren ’90 zijn samengesteld met uw bijdragen. Op het genealogiedeel van onze Facebookpagina verschijnen ook nieuwe bijdragen van de inmiddels 200 (!) groepsleden. Zijn die allemaal al lid van onze vereniging? We kunnen nieuwe leden heel goed gebruiken. Zegt het voort.
Rest mij u een goede en vooral gezonde tijd toe te wensen.

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.