Het eerste artikel gaat over een wat rusteloze aannemer, Het grillige levenspad van Dubbel Sul (1877). Op diverse momenten in zijn leven sloeg hij een andere weg in, steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen. Hij kende tijden dat het hem zeer voor de wind ging, maar dat duurde nooit lang.
Statenlid en burgemeester Zeehuisen hield in 1853 een redevoering voor de Overijsselsche Vereeniging tot Ontwikkeling van Provinciale Welvaart, waarbij hij zich o.a. opwond over de houding van de Schokkers, die met schelpen een mooi kapitaal voor het oprapen hadden, maar ... “We steuren der ons neet an” (1853).
In 1764 verkocht een zekere Jan Dirksz uit Emmeloord op Schokland zijn kofscheepje aan een Amelander. Bruno Klappe schrijft er over in Het kofscheepje van Jan Dirksz uit Emmeloord (1764).
Schokker nazaat Margaretha Ruiter (1917-1996) uit Kampen wordt beschreven in de rubriek Fotogalerij. Ze was een non, haar kloosternaam was zuster Romana.
Het artikel Schokland, van groot belang voor de schipperij (1904) is overgenomen uit het weekblad ‘Schuttevaêr’ , gewijd aan de belangen van de binnen- en Rijnscheepvaart.
In april 1823 werden honderd bedelaars, landlopers en “luijaards” uit Amsterdam op transport gesteld naar de Koloniën van Weldadigheid in Ommerschans. Op Schokland ging de bemanning even aan wal om wat verversingen op te doen. Een mooie gelegenheid voor de leider van het transport voor een persoonlijk onderzoek naar een (vermeende) partij doodsbeenderen (1823).
Na de ontvolking in 1859 werd Schokland verpacht, o.a. voor het oogsten van hooi. Hiervoor was altijd veel belangstelling. Minder interesse was er voor De jacht en vogelarij op Schokland (1879), waarvan de pacht dan ook bijna niets opbracht.

Verder vindt u in het blad een bijdrage van realiacommissaris Patrick Goosen over twee fraaie doopmutsjes, het financiële overzicht over 2021, het jaarverslag van de ledenadministrateur Jos Komen en stelt het nieuwe aspirant-bestuurslid Mark Kwakman zich voor.

Van de voorzitter

Opnieuw kon onze nieuwjaarsreceptie en de algemene ledenvergadering niet doorgaan vanwege de coronapandemie. Voor diegenen, die onze nieuwjaarswensen op de website hebben gemist: nogmaals de beste wensen voor 2022! Er zal toch wel een keer een einde komen aan dit gedoe? Opnieuw moeten we uitwijken naar een andere vergaderplek omdat het museum dicht zit. Welgeteld één keer konden we vorig jaar op Schokland terecht!
We beseffen dat het belang van dit blad voor de vereniging heel groot is en zijn daarom heel blij dat het Bruno weer is gelukt zoveel historie rond Schokland te verzamelen, dat u er als lid een tijd leesplezier aan heeft. Misschien motiveert het u ook om op onze website nog meer te lezen over bepaalde Schokkers of gebeurtenissen. Mist u iets, heeft u zelf nog verhalen van (groot)ouders: schroom niet contact op te nemen. Ook foto’s, bidprentjes etc. als herinneringen aan Schokker nazaten plaatsen we graag in onze beeldbanken zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.
Het bestuur kan hopelijk snel aan de slag voor de Schokkerdag. Met een beetje geluk op Schokland, zoals al twee jaar in de planning is.
Maar eerst willen we zodra het kan alsnog een algemene ledenvergadering houden. We houden u op de hoogte via de website en e-mail (hebben we uw actuele adres?), want mogelijk wachten we niet tot we het in het volgende nummer kunnen aankondigen.
Inmiddels heeft Bert van Emmerloot het bestuur verlaten, het penningmeesterschap doe ik erbij zolang zich geen nieuw bestuurslid voor deze functie meldt. Iets voor u?

Henk van Heerde

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.