Het vierde nummer in 2023 van Het Schokker Erf, ons kwartaalblad, bevat de volgende artikelen met Schokker historie:

Eerst het vierde en laatste deel van de herinneringen van Nico Klappe (1928-2011): Een jeugd in Brunnepe (4).  Dan het verhaal over Kees Bien en Aagje Molenaar uit Volendam, geschreven door Jan Schilder (Vik). Van een onbekende schrijver, maar daarom niet minder interessant is Een uitstapje naar Schokland in 1857. In de zomer van het jaar 1857 reisde een jongeman naar Kampen, naar de jongste zuster van zijn overleden moeder, “een maagd omstreeks 60 jaren”. Minder dan acht dagen kon hij onmogelijk blijven, wilde hij tante niet boos maken. Al die tijd thuis bij tante op de canapé zitten en maar luisteren naar de verhalen van haar vele vriendinnen was toch een iets te grote opgave voor hem. Hij besloot dat het beter was er even een dag tussenuit te gaan en een reisje te maken naar het nabijgelegen Schokland. Bruno Klappe vond het in een tijdschrift uit 1858. In dit nummer het eerste deel. Van de familiebeschrijvingen door Bruno Klappe is alweer deel 22 verschenen, zie Genealogie van de familie Diender.

Verder een uitnodiging voor de algemene ledenvergadering op 13 januari 2024, op de nieuwjaarsbijeenkomst in het kerkje op Middelbuurt, Schokland. En een verslag van de Schokkerdag 2023 - Harderwijk-Spakenburg. Nogmaals een oproep van de penningmeester om (eindelijk) uw financiële bijdrage over te maken. Een oproep van Museum Schokland om gids te worden. Tenslotte iets over twee 'Schokkerhuisjes' die vanuit Vollenhove in het Zuiderzeemuseum terecht zijn gekomen.

Van de voorzitter

Wat een belevenis, de Schokkerdag 2023. Het programma was goed voorbereid, samen met de boot van Harderwijk naar Spakenburg, even de wal op en daarna weer terug. Het weer was geweldig en er hadden zich 100 deelnemers aangemeld. Het kon niet mooier. Maar zie daar, het werd onverwachts een bijzondere en spannende gebeurtenis. Tijdens de terugvaart lagen we in de sluis bij Nijkerk, toen de sluisdeur niet meer wilde sluiten. Er werd een onderhoudsman opgeroepen, maar uit alles bleek dat de reparatie wel een tijdje kon duren. In goed overleg met de kapitein werd naar oplossingen gezocht. Als resultaat van dit beraad werden de eerste 50 deelnemers met een bus naar Harderwijk gebracht. Daarna was de KNRM zo vriendelijk een tiental chauffeurs met een razendsnelle rubberboot naar de geparkeerde auto’s te brengen. Langzaam maar zeker kwam er voor iedereen een oplossing. De laatste deelnemers kwamen om 21.22 uur met de boot aan in Harderwijk. Ik denk dat de deelnemers aan deze Schokkerdag nog lang over deze gebeurtenis na zullen praten. Wellicht ook een goede reden om er de volgende keer ook bij te zijn.
Maar voor het zover is hebben we op 13 januari a.s. op Schokland onze nieuwjaarsreceptie en algemene ledenvergadering. We verwachten jullie om 14.00 uur in het museumrestaurant. Naast de gebruikelijke agendapunten nemen we daar ook een besluit over een wijziging van onze statuten. Ik hoop op een grote opkomst en een gezellige bijeenkomst.

Theo Grootjen

NB: het doorklikken op de verwijzingen in dit artikel werkt alleen indien u bent ingelogd op het besloten ledendeel van onze website. Zie ook Aanvraag inlogaccount voor leden
Digitale abonnees op Het Schokker Erf krijgen op dezelfde dag dat het papieren nummer wordt verspreid, een e-mailbericht. Daarin staat dan een verwijzing naar dit artikel en een link om het blad in PDF te downloaden. Helaas blijkt dat bij abonnees met een e-mailadres bij Gmail dit bericht vaak in de spam-mailbox terechtkomt. Daar kan het met enige moeite teruggevonden worden, beter is het om ons verzendadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., toe te voegen aan de contacten (Google) of de lijst veilige / bekende afzenders. Wij kunnen hier voor zover ons bekend niets aan doen.

Lees het onderstaand zorgvuldig door!!