Het eiland van AnnaOp 4 april 2024 verschijnt het boek:

Het eiland van Anna.
Schokland en de geschiedenis van een thuis

Hierin staat het verhaal van de Schokker nazaten centraal. Hoe verging het de Schokker families ná de ontruiming? Wat betekent het Schokker verhaal voor hen? Hoe heeft dat hen gevormd?  Het is geschreven in de Lichtwachterswoning op de noordpunt van Schokland. Eva Vriend heeft het kunnen maken dankzij de hulp van de Schokkervereniging,  op de verhalenmarkten. En de feiten zijn gecontroleerd door Bruno Klappe.

Hoofdpersoon van het boek is Anna Diender. Zij leefde van 1910 tot 1988. Ze werd in 1985, ze was toen al 75, nog lid van de toen opgerichte Schokkervereniging. Ze was de tante van oud-voorzitter en erelid Jan Diender.
Anna Diender groeide op in een huisje in Brunnepe, de Schokkerbuurt in Kampen. Gebouwd met materialen die haar voorouders van Schokland hadden meegenomen: op het eiland mochten de Schokkers niets achterlaten. In de jaren veertig na de Tweede Wereldoorlog werd het huisje afgebroken en gereconstrueerd in het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum. Het huisje van familie Diender is waarschijnlijk als enige zonder onderbrekingen door een familie van Schokker afkomst bewoond geweest.

Anna Diender is de hoofdpersoon, haar neven en nichten zijn geïnterviewd. Maar Anna staat symbool voor de Schokker nazaten. Haar verhaal is herkenbaar voor alle Schokker nazaten.
Andere nazaten die bijvoorbeeld ook in het boek aan het woord komen:
  • Bruno Klappe natuurlijk
  • Kees Mossel, geboren als nazaat in Vollenhove, woont nu in Emmeloord
  • Zijn vrouw Eva Mossel – de Kleine, half Schokkerin-half Brunnepse
  • Everhard de Boer (Schokkerkoor)
  • Jan Klappe (van Kobus Klappe, van de KP26, Brunnepe)
  • Gerard Corjanus (Dronten)
  • Jan (Vik) Schilder uit Volendam
  • Simon Tol uit Edam
  • Trijntje van Eerde-Snoek van Urk

Ook gaat het over de belevenissen bij het Ceciliakoor in Vollenhove en het Schokker gelegenheidskoor. Verder opgetekend op de Verhalenmarkten in Vollenhove, Kampen, Volendam en tijdens de Schokkerdag 2022, en de veel ingevulde enquête op Facebook van de Schokkervereniging.

Wat is er komend jaar te doen:
  • Eind maart 2024 is de opening van een Schokker pand in buitenmuseum Enkhuizen, gebaseerd op het onderzoek van Eva. Er komt een fototentoonstelling in het kerkje van Museum Schokland. In het najaar is dan de opening van de grote wintertentoonstelling in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Vier zalen worden ingericht over de geschiedenis van het eiland en de nazaten. Met foto’s die zijn gemaakt op de Verhalenmarkten.
  • Op 19 oktober wordt de Schokkerdag gehouden in het Zuiderzeemuseum. Met bezoek aan het Schokkerhuisje in het buitenmuseum, en de tentoonstelling in binnenmuseum. Met rondleidingen en een lezing door Eva Vriend.
  • En dus dit voorjaar: de boekpresentatie door Eva Vriend.
Aanbod voor leden Schokkervereniging
Wilt u helpen om het boek een vliegende start te geven? Zodat het Schokker verhaal in alle boekhandels door heel het land komt te liggen?
En als u nu denkt, dat boek wil ik ook en het liefst zo snel mogelijk, dan kunt u het nu al bestellen bij Bruna Emmeloord: dan ontvangt u het boek op de dag van verschijnen in de brievenbus, gesigneerd door de schrijfster en met een exclusief setje ansichtkaarten over Schokland.
Als u mee wilt doen aan deze actie kunt u het bestelformulier invullen van de Bruna in Emmeloord